3. Doelstelling. Doelstelling van het evenement is om als team te functioneren. Het team dient, tijdens de gehele race, het gehele parcours met inbegrip van de hindernissen, als geheel af te leggen dit zonder hulp van buitenaf. Splitsen is niet toegestaan. Teams dienen als één geheel op correcte wijze bij de CP´s aan te komen en tot slot zich z.s.m. bij de organisatie te melden. 3.1. Operationeel terrein. Het evenement vindt plaats in een natuurlijke omgeving. Er is (soms) aan landeigenaren (geen) toestemming gevraagd. De volgende uitgangspunten hierbij te hanteren. • De activiteit is geen wedstrijd doch een speurtocht. • Mocht iemand uw handelwijze of aanwezigheid becommentariëren of afkeuren stel u dan hoffelijk en terughoudend op. • Het “overleg” met mensen onderweg (indien het voorkomt) is in principe onderdeel van de strijd. De tijd welke met overleg verstrijkt is voor rekening van de deelnemers. Dus tracht het snel, hoffelijk, beleefd en afdoende op te lossen. • Begeef u niet buiten normaal toegankelijke paden, wegen en terreinen tenzij dit uitdrukkelijk staat aangegeven c.q. noodzakelijk is. • Overtreed geen geldende ge-of verboden. • Landbouwpercelen altijd langs de zijkanten vervolgen of slootkanten. 3.2. Hindernissen Onderweg zullen natuurlijke en onnatuurlijke hindernissen voorkomen. Als deze hindernissen extra bonustijd opleveren staat dit in het roadbook. 3.3. Tijdwaarneming. De tijdwaarnemer zal voor ieder team de tijd starten bij vertrek en pas laten stoppen als het team de controlekaart bij de tijdwaarnemer heeft ingeleverd. De jury heeft het recht om straftijden of bonussen bij de eindtijd af te trekken resp. op te tellen. Een eventueel vervallen onderdeel wordt gecorrigeerd. De laatste deelnemer van het team welke zich bij de tijdcontrole meldt bepaalt samen met het indienen van de controlekaart de tijd. 3.4. Ranking. Na afloop zal de tijd van de etappes bij elkaar worden opgeteld, vermeerderd met de straftijd en verminderd met bonussen. Zodoende wordt een totaalbeeld bepaald als een mix van tijd en gevonden CP's Het team welke zich aldus het best presenteert wordt passend geëerd. 3.5. Start. De organisatie maakt aan de teamleider bekend wanneer de starttijd van een etappe is voorzover dit niet uit het roadbook of anderszins blijkt. De starttijd dient als aanvangstijdstip van de etappe. Starttijd 8:15 uur 3.6. Einde van de race. De race wordt om 16:30 uur beëindigd. (deadline) 3.7. Straftijd. Zie tabel aan het eind. 3.8. Check-Points (CP's). De CP's kunnen be-of onbemand zijn maar zijn voorzien van een checkmark. De tijdwaarnemingsposten, waaronder begin en eind, zijn altijd bemand. Er kan ook gebruik worden gemaakt van mobiele of traject CP´s. De kenmerken van een Check-Point zijn: • De aangegeven plek volgens het roadbook. • Het "checkmark" is op het CP aangebracht, in de regel op een niet direct zichtbare plek. Dit om ongewenst verwijderen te voorkomen. • Als "checkmark" kan ook dienen op de CP waarneembare informatie welke vermeld dient te worden als antwoord op een vraag in het roadbook. Elk team bezit een originele controlekaart waarop de check marks dienen te worden vermeld. CP's bemand of onbemand dienen als team te worden gepasseerd. Een team mag terug om een gemist CP alsnog "op te halen". Het is niet toegestaan en niet sportief wijzigingen aan te brengen aan de check marks om over verwijderen niet te spreken. 3.9. Terugtrekking team. Indien een team zich tijdens de race terugtrekt dan dient de organisatie zo snel mogelijk te worden geïnformeerd en met alle middelen. Dit is een belangrijke veiligheidsregel met name om onnodige, uitgebreide en kostbare zoekacties te voorkomen. |